Men gaat op reis om thuis te komen.

Lin Yutang

I have a dream

De woorden I have a dream zijn sinds 1963 onlosmakelijk aan zijn persoon en zijn overtuigingen gekoppeld.

Wat maakt nu juist deze toespraak van Martin Luther King zo bijzonder en wat leert deze openingszin ons?

Voor velen van ons blijkt het erg lastig te zijn om in een korte tijd met passie en overtuiging jezelf voor te stellen. Wie ben je? Wat is de kern van je bedrijf, product of dienst? En misschien wel de belangrijkste vraag: Wat kun jij voor de ander betekenen? Wat is jouw onderscheidend vermogen? Wat bied jij een ander op persoonlijk en zakelijk vlak?

Zeker op zakelijk gebied pitch je dagelijks... In een offerte, op je website, bij een telefoontje met een potentiële klant, op een netwerkbijeenkomst, op social media, in gesprek met je buurman… 

Het is prettig en handig als je altijd een goed mondeling visitekaartje paraat hebt. Een krachtige elevator pitch, zoals dit mondelinge visitekaartje ook wel wordt genoemd. Een korte, persoonlijke presentatie over jezelf, jouw bedrijf en wat jou bijzonder maakt. Zo kort, dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. Een korte en krachtige kennismaking die indruk maakt omdat mensen helder krijgen wie jij bent, wat je doet en wat je voor hen kunt betekenen.

Simon Sinek zet in zijn TED Talk centraal dat mensen die écht worden gehoord eerst uitleggen waarom ze doen wat ze doen en pas daarna uitleggen wat ze doen en hoe ze het doen.

Dit waarom gaat over jouw overtuigingen en jouw drijfveren. Geef je gesprekspartner mee wat je hem biedt op overtuigingsniveau. Geef niet alleen aan wat je doet en hoe je dit doet maar vooral ook waarom je dit doet.

Dit waarom geeft lading en kracht aan jouw persoonlijk visitekaartje.
Of zoals Simon Sinek het stelt: Martin Luther King said:  
I have a dream, not I have a plan

Ontwikkel jezelf om succesvol nieuwe contacten te leggen en kansen aan te boren via de volgende trainingen: