Droom je leven. Leef je dromen.

Spiegel je klant

Rapport maken op groepsniveau, kan dat ook?, denk je dan als organisatiecoach. Je ziet een veranderende organisatie als een groep en als organisatie wil je graag rapport maken met die groep. Soms realiseer je je dat je dan wel heel letterlijk rapport maakt. Zoals vandaag, de oprichting van de ‘Feedback Focusgroep Rabobank’.

Een groep zelfstandige ondernemers, allen met iets van Feedback in hun naam, besluit om krachten te bundelen, als een soort coöperatie. Om zo rapport te maken met de nieuwe structuur van coöperatieve Rabobank, als centraal geleide organisatie. Spiegel je klant in structuur, om te beginnen.

Met de focusgroep is vandaag de eerste stap gezet in een ambitieus actieplan. Verschillende wereldbeelden zijn met elkaar vergeleken. We gaan ervan uit dat Rabobank alle hulpbronnen in huis heeft, of weet waar ze te halen indien nodig. Voor het gemak biedt de Feedback Focusgroep ze alvast aan, is het idee. We gaan er ook vanuit dat Rabobank haar verandering inzet als reactie op de wereld en werkelijk zoals zij die ziet. Zo ook is de Feedback Focusgroep Rabobank een reactie op de werkelijkheid zoals wij die zien. De intentie is goed.   

Wat hebben we te doen?, was onze eerste vraag die we in SCRUM format hebben beantwoord met elkaar. Wat gaan we doen?, was vraag twee. Eén van de acties is: geef bekendheid aan de Feedback Rabobank Focusgroep. Zorg ervoor dat de FRF bekend geraakt bij alle relevante Rabobank contactpersonen; van hoog tot laag, van centraal naar decentraal, van links naar rechts, diagonaal het land door en als het even kan ook internationaal. Zodanig dat als ergens iemand binnen een Rabobank roept mag ik jou even wat feedback geven?, als die iemand je een spiegel wil voorhouden eigenlijk, er een soort PAVLOV reactie ontstaat: de Feedback Rabobank Focusgroep!

Ambitieus, pretentieus? Het is maar hoe je het bekijkt. Je kan het ook zien als een anker, een ander prettig basiselement uit de NLP practitioner. Misschien is het uitreiken van een spiegel een mooie gimmick om onze ‘guerrilla’ richting Rabobank af te trappen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee namelijk ;-).