Zonder richting is elke weg goed.

Wolkje en Sterretje zijn niet erg agile

Ze komen eraan of ze zijn er inmiddels, Wolkje en Sterretje, de twee pandaberen uit China. Nederland is er al weken van in de war. Het is lang geleden dat we een pandabeer hadden in Nederland, zegt Jan van Hooff. Dus we moeten weer even wennen aan deze dieren met hun specifieke maniertjes en gewoontes. Gewoontes waar ze overigens niet van afwijken. Neem nou die enorme hoeveelheid bamboe die ze per dag verstouwen. Bij mij in de tuin woekert de bamboe als een gek, dus je zou zeggen Dat heb je zo bij elkaar geplukt. Mooi niet, want Wolkje en Sterretje hebben zich evolutionair niet erg wendbaar getoond. Pure bamboe moet het zijn en niets anders dan bamboe, zonder dat andere gras ertussen. 50 kilogram per dag per pandabeer. Anders niks; nu niet, nooit geweest en dat zal ook nooit gebeuren.

De Lady Gaga onder de berensoorten

Waar de bruine wasberen, opportunistisch als ze zijn, zich hebben aangepast aan veranderende omgeving en alles eten wat wanneer dan ook voorhanden is, houdt de pandabeer zich vast aan bamboe. De pandabeer heeft de kleedkamergewoontes en dieetwensen van popsterren. Absurde aankleding van het hok, net als de absurde eisen aan de kleedkamer van Madonna: 1.000 witte lelies met stengels van precies 15 cm, of van Lady Gaga: zilveren lakens. Beroemd is de vierkante meloen van Axl Rose, de exact 100 pruimen en vijgen van Britney en de perfect ronde handgemaakte ijsblokjes van Beyonce. Probeer er maar niet van af te wijken, want ze komen niet, de sterren.

Probeer dus die pandaberen niet iets anders voor te schotelen, want ze komen niet, Wolkje en Sterretje.  

Ik vind dat knap. Waar het in het bedrijfsleven agile is wat de klok slaat, we moeten wendbaar zijn, meebewegen met een snelle, veranderende omgeving, is het de pandaberen gelukt om stoïcijns vast te houden aan hun eigen gewoontes. In de verwachting dat de omgeving, met daarin de mens als belangrijkste speler, zich wel om Sterretje en Wolkje heen vormt. En we doen het met liefde, want ze zijn zo schattig.

Bedrijven die niet zo’n hoge aaibaarheidsfactor hebben zijn voorlopig toch het meest gebaat bij agility schat ik in.