Een bedrijf zonder strategie is bereid om alles uit te proberen.

De eerste indruk

Ik snap dat; de kracht van de eerste indruk. Ik begrijp ook de houding van een personeelsfunctionaris van een multinational die ik onlangs ontmoette. Hij haalt iedere sollicitant persoonlijk op en tijdens de anderhalve minuut durende liftrit weet hij al, voordat hij de sollicitant zijn kantoor binnenlaat: Dit wordt 'm of dit wordt'm niet. Ook een ervaren recruiter, voor wie ik laatst een assessment uitvoerde, waagt het erop: Al bij de eerste minuut zie ik het, ik kan het niet beargumenteren maar ik voel het: dat is een blijvertje!

Nee, dan ik; in al m'n pogingen om te nuanceren, te rationaliseren, om zaken zeker te weten, om stellingen te onderbouwen: alles uit de kast. Een offerte voor een selectieassessment beslaat alsnog zo'n drie pagina's...

Ook ik ervaar de impact van de eerste indruk. Die neem ik mee. Samen met heel veel andere zaken, want het blijft fijn als we het kunnen uitleggen ;-), denk ik.

En toch, ik blijf erbij: Michel en Sandra, die zijn voor elkaar gemaakt. Ik voel het!