One hand cannot applaud alone.

Film in trainingen

Tien tips om filmfragmenten effectief in te zetten tijdens trainingen, presentaties of bijvoorbeeld een werkoverleg.

  1. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met filmfragmenten kun je dat wat je (theoretisch) wilt overdragen, begrijpelijk overbrengen. Zo wordt een concept als klantgericht denken en doen beeldend weergegeven door Hans Sibbel’s klassieker “Het perfecte terrasje”.
  2. Zorg voor een bruggetje tussen je onderwerp en het filmfragment. “We gaan het hebben over het omarmen van diversiteit binnen jullie organisatie. For the birds illustreert hoe vaak met ‘niet-soortgenoten’ wordt omgegaan.”
  3. Laat je publiek actief naar een filmfragment kijken. Geef voor het tonen een opdracht mee. “Na het bekijken van het volgende fragment hoor ik graag antwoord op de vraag: Hoe proactief ben jij in het aangaan van de uitdagingen die je tegenkomt in de praktijk?
  4. Kies fragmenten uit waarmee je emoties oproept en deelnemers uit hun hoofd naar hun gevoel brengt of in de actie zet. Installeer zo bewust een bepaalde energie in de groep. Energie die uitnodigt om de daarbij passende verhalen te delen of stimuleert om te komen tot gedragsdoelen die bijdragen aan succes.  
  5. Kijk als begeleider tijdens het tonen van filmpjes naar je publiek. Je ziet dan wie, hoe reageert. Stel vervolgens deelnemers die bepaalde reacties vertoonden, vragen als: “Wat raakte je in het filmpje?”
  6. Manage waar nodig de verwachtingen van je publiek met betrekking tot dat wat kan afleiden van de kernboodschap. Je publiek neutraler laten kijken, kan gericht zijn op de volgende aspecten:
    • Een andere cultuur. “Het is een vrij Amerikaans filmpje. Kijk daar doorheen en focus je op de essentie.” 
    • Een bepaalde persoon: “Of je nu wel of niet van Bruce Springsteen houdt. Wat valt je op over hoe binnen zijn band feedback wordt gegeven aan elkaar?”
    • Het jaartal van uitbrengen: “Het volgende fragment is wellicht wat gedateerd. De zeggingskracht over hoe wij vaak waarnemen, blijft echter overeind. Hoe krijg jij het complete plaatje scherp in jouw praktijk?”
    • De lengte: “Het volgende fragment duurt bijna zeven minuten. Het vraagt daarom wat langer jullie aandacht. Is dat OK?”
  7. Benut filmpjes als didactische handigheid. Bijvoorbeeld door na een pauze standaard een inspirerend filmpje te tonen. Laatkomers zijn een volgende keer op tijd. 
  8. Stuur filmpjes als teaser voorafgaand aan je training, ter inspiratie tussen de sessies door of maak ze onderdeel van e-learnings. 
  9. Laat deelnemers filmpjes meenemen en er hun verhaal bij vertellen. Welke relatie zien zij tot het trainingsonderwerp? Een mooie bijkomstigheid is dat er altijd wel fragmenten tussen zitten waarmee jij je sessies weer verder kunt verrijken.
  10. Als opening door op een verrassende wijze het doel te presenteren van de bijeenkomst. Of als afsluiting om je publiek nog een boodschap mee te geven.