Zo! Dat is een directe vraag. Een goede, maar ook een hele directe vraag aan het begin van een kennismaking.
Ik was op een schrijvers-masterclass van Schrijfzin en ontmoette Bianca. Leuke vrouw, ze zat net ‘bij de club’ en maakte haar rondje. Ze was recent gestart met haar eigen onderneming en ze zocht gelijkgestemden; vrouwen die ook van hun bedrijf een succes willen maken. Daarom zat ze bij de club “om haar netwerk uit te breiden en een platform te vinden voor haar marketing”, zo vertelde ze. Ze was er vrij helder in, haar missie was opdrachten scoren als coach op sociaal-emotioneel gebied.
We hadden wel een raakvlak, Bianca en ik: mensen vooruit helpen middels coaching. Bianca voor particulieren en net gestart, ik voor bedrijven en actief sinds een tijdje. En toen kwam ‘ie, DE vraag Hoe vinden mensen jou? Ik wilde eerlijk antwoorden en koos mijn woorden zorgvuldig. Ik zei: “Nou, wat ik wel terugkrijg is dat mensen me in eerste instantie soms als wat afstandelijk ervaren, maar dat coachees na een tijdje zonder bezwaar hun hele hebben en houwen bij me neerleggen.” Ik zocht naar meer illustratie, want vond mijn antwoord wat mager. Bianca had m’n zoektocht meteen door en haastte zich om te zeggen: “Oh nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel hoe vinden mensen jou; via welke kanalen?”
Het belang van blijven onderzoeken
We moesten allebei lachen om de verschillende interpretaties van de vraag. En ja, natuurlijk, de zorg van Bianca is omzet en dat start met bekendheid, met gevonden worden. Mijn zorg na 15 jaar in het vak is scherp blijven, blijven toevoegen, steeds opnieuw. Ik vraag feedback. Dus juist daarom sloeg ik aan op die andere hoe vinden mensen jou?-vraag.
Via humor was de klik met Bianca snel gemaakt. Twee professionals realiseerden zich hoe belangrijk het is om te blijven onderzoeken: waar komt de ander vandaan? We voelden allebei ook meteen een blog opkomen
Hoop dat mensen Bianca weten te vinden via deze blog. Hoop ook dat mensen er dan wat van vinden, en het mij vertellen.