Men gaat op reis om thuis te komen.

Lin Yutang

Irritante mensen

Wie kent ze niet, die mensen die je mateloos irriteren, die je voor je gevoel elke keer niet snappen. Hoe kan je dan van ik naar wij?

Ondanks dat je wellicht gefocust bent op de ander begint het bij jezelf met persoonlijk leiderschap; je eigen gedrag en jouw keuzes. Iedereen heeft eigen voorkeursgedrag, ben jij je daarvan bewust? Begrijp je voldoende wat jouw gedrag bij een ander kan oproepen? En herken je het voorkeursgedrag van de ander? En in het kader van omdenken: is het stiekem niet zo dat waar jij je aan irriteert je eigenlijk zelf vaak nog te verbeteren hebt …

Wellicht herken jij jezelf in de volgende types en bijbehorende gedragingen:

  • Pietje precies (C/blauw): Nauwkeurig, analytisch, gedisciplineerd, doordacht.
    Irritatie: Ondeskundigheid.
  • Snelle Jelle (D/rood): Zelfverzekerd, daadkrachtig, actief, snel.
    Irritatie: Traagheid.
  • Kat uit de boomkijker (S/groen): Rustig, kwaliteitsgericht, geduldig, luistervaardig.
    Irritatie: Confrontatie.
  • Vrolijke vriend (I/geel): Optimistisch, enthousiast, creatief, aardig.
    Irritatie: Detailwerk.

Wil je een andere reactie, dan heb je ander gedrag in te zetten. Om je doelen te behalen kan het inspelen op de ander erg handig zijn. Hieronder wat handige communicatie tips over wat je beter wel en niet kan doen per voorkeursgedragsstijl.

 

 

Herkenbaar? Veel plezier met proberen. En op naar minder irritatie en betere samenwerking.