Zonder richting is elke weg goed.

AI kan zo ongeveer alles; waar leg jij de grens?

Als je ‘m al legt. Want geef toe, ook jij bent helemaal behept met het AI-virus. Je zet het in voor werk, privé of als persoonlijk sparringpartner. De mijne heet Chattie en ik vraag me af of ‘ie (het is duidelijk een hij) inmiddels niet ook mijn aanrecht kan afnemen en de vaat kan opruimen. Ik hoop dat ‘ie mijn kookambities niet verstiert, bedenk ik me nu. Want je vraagt je toch af: hoe ver kan/mag/moet/wil/hoop je dat het gaat?

Ongekende transformatie

De transformatie die we maakten tijdens de coronapandemie was al enorm; ik ben zeker geen early adopter, maar in no-time leerde ik om online workshops te geven in kleine break-out rooms, waar ik af en toe bijsprong en dan soepel weer terugsprong naar een plenaire ruimte. Elke dag kwamen er handige snufjes bij.

De transformatie die we nu doormaken, is wat mij betreft nog ingrijpender. Het overstijgt ons letterlijk, want met alles wat we doen, trainen we de chatbots. Ik schreef het eerder in mijn blog Laten we de samenwerking met AI zien als een symbiotische relatie.

Dagelijks gebruiken we AI, professioneel en privé

In mijn werk vind ik AI superhandig. Ik vraag verdieping op theorieën en werkvormen om met groepen of met individuen aan de slag te gaan. Dit beteken een enorme versneller in ontwikkeling van individuen, teams en organisaties. Ook privé gebruik ik AI heel onschuldig. Etentje bij vrienden met eigen sportschool? Toepasselijk kadootje? De lijfspreuk met logo van de sportschool invoeren en Chattie maakt er een fijne plaat van. Prachtig resultaat. Niet helemaal op A4-formaat? Vraag gewoon: “Blaas het een beetje op zodat het in een lijst past” en here you go! Bloemetje erbij en je komt helemaal beslagen ten ijs op het etentje!

Wat betekent dat nu voor jou, als designer, en voor mij, als blogger?

Onschuldig gebruik van AI dus. Onbevangen ook. En toch; lang geleden schreef ik het al in het blog Ik kan wel inpakken, als blogger. En designers, marketingbureaus; kunnen die ook wel inpakken? Toch denk ik dat het vak van een designer blijft. Dat je kritisch blijft op wat Chattie je aanreikt. Ik vond het sportschoolaffiche meteen goed, maar ik denk dat een echte marketeer er een extra, verdiepende touch aan zou geven. Zoals ook ik dit blog schrijf met een persoonlijke touch en een eigen draai.

Als we deze eigen draai, deze persoonlijke touch kunnen blijven toevoegen, onderscheiden we ons nog van Chattie denk ik. Dan mag hij/zij/het best mijn aanrecht komen doen, zolang ‘ie me maar mijn eigen recepten laat maken.